Silna obecność w Internecie jest tak samo niezbędna w planie marketingowym restauracji, jak polecenia ustne. Badania pokazują, że ponad 75% klientów przegląda menu przed wyborem restauracji.
Publikowanie menu online i posiadanie atrakcyjnej strony internetowej może pomóc przyciągnąć do Twojej restauracji zarówno nowych, jak i powracających klientów. Daj sobie przewagę nad konkurencją, postępując zgodnie z poniższymi wskazówkami, aby poprawić swój ranking online i ulepszyć istniejącą witrynę.
Co to jest SEO restauracji?
Po utworzeniu witryny internetowej restauracji dobrze jest upewnić się, że jest ona zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, takich jak Google, Bing i Yahoo, aby mogły znajdować Twoje treści, przechowywać je w swojej bazie danych i udostępniać użytkownikom w odpowiednich wyszukiwaniach. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to proces ulepszania witryny w celu zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarkach i zwiększenia ruchu w witrynie. SEO różni się od płatnego wyszukiwania/reklamy tym, że jest organicznym (bezpłatnym) sposobem na podniesienie pozycji witryny w rankingu.
Podstawowe SEO dla restauracji powinno zapewniać, że Twój numer telefonu, godziny otwarcia, lokalizacja i menu pojawiają się w lokalnych wyszukiwaniach i są aktualne. Chociaż SEO może być techniczne, istnieje kilka podstawowych praktyk, których możesz użyć, aby zoptymalizować witrynę swojej restauracji i ranking organiczny. Przygotowaliśmy listę dziewięciu wskazówek SEO dla restauracji, których należy przestrzegać.
Badanie słów kluczowych
Słowa kluczowe to słowa i frazy lub zapytania wyszukiwania, które użytkownik wprowadza do wyszukiwarki, aby znaleźć odpowiednią treść. Zanim rozpoczniesz badanie słów kluczowych, dowiedz się, kto jest Twoim rynkiem docelowym i jak szukają Twojej firmy. Oto kilka pytań, na które należy sobie odpowiedzieć:
- Czego szukają ludzie? Jeśli prowadzisz piekarnię, jakiego rodzaju wypieków szukają ludzie? Czy szukają opcji bezglutenowych lub wegańskich?
- Dlaczego tego szukają? Czy ludzie chcą realizować duże zamówienia na wypieki, czy też szukają przekąsek na wynos?
- Kiedy szukają? Czy istnieją trendy sezonowości? Czy ludzie chcą wypieków na święta?
Znajomość odpowiedzi na pytania w odniesieniu do grupy docelowej pomoże Ci sformułować prawidłowe słowa kluczowe. Podczas tworzenia treści witryny ważne jest uwzględnienie zarówno niszowych, jak i lokalnych słów kluczowych, aby witryna wyświetlała się, gdy potencjalni klienci wyszukują Twój rodzaj restauracji.
Załóżmy na przykład, że próbujesz poprawić SEO swojej wegańskiej piekarni w Warszawie w województwie mazowieckim. Oto lista słów kluczowych, na które warto kierować reklamy:
- wegańska piekarnia;
- wegańskie desery;
- wegańskie pączki;
- wegańska piekarnia warszawa mazowieckie;
- wegańskie babeczki warszawa mazowieckie.
Na szczęście istnieje wiele bezpłatnych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych od firm takich jak Moz, Semrush i Ahrefs, których można użyć do znalezienia odpowiednich słów kluczowych dla Twojej firmy i lokalizacji.
Twórz oryginalne treści
Wyszukiwarki cenią treść, która jest oryginalna, przejrzysta i interesująca dla czytelników. Tworzenie treści, które są przeznaczone dla użytkowników i odpowiednie dla nich, a nie dla wyszukiwarek, zawsze powinno być Twoim priorytetem. Załóżmy na przykład, że próbujesz kierować reklamy na słowo kluczowe „pizza Tampa”.
Normalnie nie mówi się w ten sposób, więc nie ma sensu umieszczać tego wyrażenia w sekcji O mnie tylko po to, by uwzględnić słowo kluczowe. Wyrażenia takie jak „pizza w Tampie”, „autentyczna pizza w stylu nowojorskim w Tampie” lub „najlepsza pizza w centrum Tampy” będą kierowane na zamierzone słowo kluczowe i będą wyglądać naturalnie dla czytelników.
Twoje treści powinny również zawierać informacje dla klientów, być łatwe w nawigacji i reprezentatywne dla Twojej firmy. Włączenie treści na poniższe tematy do Twojej witryny może pomóc w stworzeniu silniejszej marki, co pomoże poprawić Twoje rankingi.
- Marka: podkreślanie historii, misji i wszelkich wyjątkowych cech Twojej firmy, takich jak pozyskiwanie lokalnej i ekologicznej żywności lub organizowanie wydarzeń na żywo, to świetny sposób na pozyskanie klientów;
- Lokalizacja i godziny pracy: lokalizacja (lokalizacje) Twojej firmy, numery telefonów i godziny pracy powinny być informacjami, które klient może łatwo znaleźć na stronie głównej;
- Menu: Upewnij się, że Twoje menu jest aktualne i zawiera aktualne pozycje, ceny i wszelkie oferty specjalne. Jeśli oferujesz promocje happy hour, wyraźnie określ dni tygodnia, porę dnia i pory posiłków, które są objęte happy hour;
- Zamawianie online: Przy rosnącej liczbie klientów, którzy chcą zamówić swoje ulubione potrawy na wynos, posiadanie platformy do zamówień online to świetny sposób na pozyskanie nowych klientów i stałych klientów;
- Rezerwacje: jeśli akceptujesz rezerwacje w swojej restauracji, podaj link do prośby o rezerwację online lub dodaj klikalny przycisk połączenia, aby klienci mogli łatwo dokonać rezerwacji.
Spraw, aby Twoja witryna była przyjazna dla urządzeń mobilnych
Ponieważ tak wiele osób korzysta z Internetu na swoich smartfonach, musisz mieć pewność, że Twoja witryna i menu są przyjazne dla urządzeń mobilnych. Najlepszą praktyką w tym zakresie, jeśli chodzi o wysoką pozycję w Google, jest wyświetlanie tych samych treści, co wersja na komputery, ale sformatowanych i ułożonych specjalnie pod kątem rozmiaru ekranu urządzenia mobilnego. Ponadto zawsze należy oferować gościom możliwość przeglądania wersji witryny na komputery na urządzeniach mobilnych, jeśli sobie tego życzą.
Ponieważ potencjalni klienci będą przeglądać Twoje menu na mniejszym ekranie, musisz sprawić, by wszystko było czytelne i klikalne. Upewnij się, że wszystkie obrazy lub grafiki są w wysokiej rozdzielczości. Podczas gdy na ekranie komputera możesz uniknąć obrazów o niższej jakości, ekrany telefonów z łatwością wyświetlają rozmyte lub pikselowane obrazy.
Upewnij się, że Twoje menu online jest dostosowane do urządzeń mobilnych. Podczas gdy użytkownicy komputerów stacjonarnych mogą docenić pełnowymiarowy widok menu, może to być zagracone lub trudne do odczytania na mniejszym urządzeniu mobilnym. Zamiast tego spróbuj podzielić menu na klikalne kategorie.
Na przykład możesz podzielić to na coś tak prostego, jak śniadanie, obiad, kolacja i deser, lub zaoferować bardziej szczegółowe kategorie, takie jak sałatki, zupy, drób, owoce morza i makarony. Jeśli Twoje menu jest obecnie wyświetlane w Twojej witrynie jako plik PDF, zalecamy zrobienie zrzutów ekranu lub przesłanie ich jako tekstu na stronie. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę rozmiar czcionki co najmniej 14 pikseli i większy rozmiar przycisków, aby użytkownicy mogli je łatwo kliknąć.
Oferuj obrazy o wysokiej rozdzielczości
Daj gościom przedsmak swojej oferty menu, umieszczając wysokiej jakości obrazy na swojej stronie. Chociaż chcesz ograniczyć liczbę grafik lub obrazów, aby utrzymać szybkie działanie witryny, kilka przyciągających wzrok elementów projektu może przyciągnąć klientów, zanim jeszcze spojrzą na Twoje menu.
Jeśli oferujesz wyjątkowe dania lub koktajle godne Instagrama, wyświetlanie ich wysokiej jakości zdjęć na Twojej stronie może zainteresować nawet smakoszy, którzy chcą publikować zdjęcia twoich potraw na swoich kontach w mediach społecznościowych.
Oprócz zaprezentowania unikalnych pozycji menu, przesłanie kilku profesjonalnych zdjęć Twojej sali restauracyjnej, patio na świeżym powietrzu lub innych specjalnych elementów lokalu również pomoże przyciągnąć klientów. Wybierając miejsce do jedzenia, wielu użytkowników szuka również wyglądu wnętrza restauracji, aby uzyskać ogólne wrażenie panującej w niej atmosfery.
Obrazy, które umieszczasz w swojej witrynie, będą również wyświetlane w wyszukiwarce grafiki Google, co może pomóc w podniesieniu pozycji w wynikach wyszukiwania lokalnego. Pamiętaj zawsze opisuj zdjęcia, ułatwi ich wyświetlanie w wyszukiwarkach.
Połącz swoją witrynę z kontami w mediach społecznościowych
Gdy goście przeglądają Twoją witrynę, ułatw im łączenie się z różnymi kontami w mediach społecznościowych. Dołącz linki do swojego Facebooka, Instagrama lub Twittera, aby nadać im bardziej osobisty charakter. Jeśli regularnie publikujesz aktualizacje na swoich kontach w mediach społecznościowych, możesz również rozważyć wdrożenie kanału na żywo w swojej witrynie, pokazującego Twoje posty i aktualizacje.
Linki do Twoich serwisów społecznościowych zachęcają również gości do interakcji online z Twoją firmą przed, w trakcie i po wizycie. Wykorzystaj tę okazję, aby uzyskać opinie, uzyskać zdjęcia swoich potraw od klientów i zachęcić klientów do regularnych odwiedzin.
Utwórz bezpłatną wizytówkę w Google Moja Firma
Utworzenie bezpłatnej wizytówki w Google Moja Firma pozwala klientom być na bieżąco z godzinami pracy, adresem, opiniami, czasem oczekiwania i numerem telefonu. Może być również używana do aktualizacji i utrzymywania Twojego profilu oraz aktualnych godzin pracy. Ponadto Google Moja Firma umieszcza pinezkę lokalizacji Twojej restauracji w Mapach Google, ułatwiając gościom jej odnalezienie. Pinezka lokalizacji w Mapach Google może również przyciągnąć klientów przeglądających witrynę w poszukiwaniu lokalnych restauracji, którzy mogli wcześniej nie słyszeć o Twojej firmie.
Sfilmuj Google Street View w pomieszczeniu z Twojej restauracji
Innym sposobem na zwiększenie widoczności i przejrzystości jest dodanie widoku restauracji. Będzie to widoczne w wynikach wyszukiwania Google i na Mapach Google. Utworzenie widoku w pomieszczeniu daje przyszłym klientom wirtualną wycieczkę po Twojej restauracji. Może to pomóc im wyobrazić sobie siebie Twoją restaurację i przewidzieć ich doznania kulinarne.
Ponieważ widoki w pomieszczeniach są przeprowadzane i publikowane przez firmę zewnętrzną, mogą one pomóc w budowaniu zaufania konsumentów, nawet zanim klienci odwiedzą Twoją firmę. Te widoki są szczególnie ważne, ponieważ według Google klienci, którzy oglądają wizytówkę firmy z wirtualną wycieczką, dwukrotnie częściej dokonują rezerwacji. I daje Twojej firmie przewagę nad innymi lokalnymi placówkami, które jeszcze nie skorzystały z tej możliwości.
Zachęcaj do recenzji
Dla wielu poszukiwanie nowej restauracji zaczyna się online, co obejmuje sprawdzanie recenzji online. Zachęcanie klientów do wystawiania recenzji może pomóc zwiększyć wiarygodność Twojej firmy, współczynniki klikalności i pozycję w rankingu. Im więcej masz dobrych recenzji, tym wyższa pozycja Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, ponieważ Google widzi, że oferujesz klientom pozytywne wrażenia.
Jeśli masz listę marketingu e-mailowego, spróbuj wysłać wiadomość e-mail do subskrybentów z prośbą o recenzję. Lub po prostu opublikuj „Daj nam znać, jak nam idzie!” zarejestruj swoją firmę, aby zachęcić gości do podzielenia się swoimi przemyśleniami.
Przesłanie menu do witryn stron trzecich, takich jak Tripadvisor lub Facebook, to duży krok w kierunku zwiększenia rozgłosu Twojej firmy. Witryny te zawierają menu z restauracji z całej Twojej okolicy, dzięki czemu są one punktem kompleksowej obsługi dla głodnych klientów.
Ponieważ są to domeny o ugruntowanej pozycji, witryny te często pojawiają się na pierwszej stronie odpowiednich wyszukiwanych haseł w Google – w tym „witryny restauracji” i „witryny wyszukiwania restauracji”. Przesyłając swoje menu do tych witryn, możesz lepiej docierać do gości, którzy właśnie szukają Twojego menu. Dodatkowo możesz przyciągnąć uwagę klientów szukających podobnych restauracji w Twojej okolicy.
Podsumowanie
Stosowanie dobrych praktyk SEO w Twojej restauracji to świetny sposób na poprawę pozycji w Google i przyciągnięcie nowych klientów do Twojej restauracji. Budując obecność swojej restauracji w Internecie, publikuj zaktualizowaną wersję swojego menu w jak największej liczbie miejsc i odśwież istniejącą witrynę, aby wyróżnić się na tle konkurencji.